Please read our frequently asked questions about winter maintenance before sending us maintenance-related feedback (14.2.2025 09:00)
Create a username for our feedback system (21.5.2024 14:04)
Did you know that you can create a username for our feedback system? When logged in, you can see all the feedback you have sent and the related responses. If you want, you can comment on the responses. You can create a username on the feedback service homepage, under ‘Log in’. If necessary, Espoo Info will help you create a username: Chat and telephone services | City of Espoo Logging in is not required and you can still give anonymous feedback if you want. If you choose not to log in, you will receive our response by email. Please note that you cannot comment on these responses.
Feedback: Early education, education and youth - Comprehensive schools
Creation time: 6.3.2013
Vanhempien ja Espoon kaupungin virkamiehien tapaaminen koskien asiaa Ryhmäintegraatio-opetus yläkoulussa Espoossa SUKO:ssa pidettiin 16.1.2013. Läsnä olivat seuraavat henkilöt: Kaisa Alaviiri (suko), Mia Loisa-Turunen (suko), Simo Juntunen (Martinkallion koulu), Helena Turhanen (Tähtiniityn koulu), Veli-Jussi Kyllijoki (Tähtiniityn koulu), Martti Hällström (Auroran koulu), Reija Jyrkinen (Toppelundin koulu), Jemina Sirviö (suko), Soile Hänninen (vanhempi), Marjut Rinne (vanhempi), Sanna Hartikainen (vanhempi), Susanna Lehti (vanhempi), Jyrki Torppa (vanhempi).
Itse en ollut tapaamisessa mukana, mutta olen saanut tapaamisesta muistiot, koska poikamme on myös hakemassa ryhmäintegraatio-opetukseen yläkoulun puolelle. Tällä hetkellä hän on Tähtiniityn koululla integroituna luokkaan 6A. Olen huolestuneena seurannut tätä keskustelua kaupungin että vanhempien välillä sekä tietoisena ehkä tulevasta yläkoulusta Martinkallion tämän hetkisestä huonosta tilanteesta.
Kysyisinkin onko asialle tehty mitään ja missä mennään ensi syksynä aloittavien ryhmäintegraatio-opetuksen asioissa sekä koulupaikan ratkaisuissa. Mitään virallista päätöstä ei ole kuulunut. Koska sellainen on tulossa, millä aikataululla? Samoin haluaisin tietää millä perusteella Espoossa valitaan erilaisten opetusmuotojen sijoituspaikat ja ketkä henkilöt ovat vastuussa näistä edellä esitetyistä asioista.
Integraatio-opetus vaatii oikeaa asennetta, taitoa ja ennen kaikkea motivaatiota sen toteuttamiseksi. Ryhmäintegraatio-opetusta järjestävän koulun tulee saada ehdottomasti tarvittavat resurssit ja ammattitaitoinen henkilökunta. Erityisopettajan virka tulee olla vakinainen, jolloin saadaan jatkuvuutta järjestettävään opetusmuotoon. Avustajien työsuhteet tulevat myös olla vakinaisia. Olisiko mahdollista että integraatio-opetusmuoto kirjataan jo opetussuunnitelmaan.
Integroitu opetus auttaa kehitysvammaisen oppilaan sopeutumista ympäröivään yhteiskuntaan ja toimimaan myös osana yhteisöä.
Edellä esitettyihin kysymyksiin toivoisin pikaisia vastauksia.
Terveisin
Päivi Nykopp
paivi.nykkopp@kesko.fi
0500-435161
Processing
Päätökset opetuspaikasta lähetetään yhtä aikaa kaikille seitsemännelle luokalle hakeneille. Päätökset postitetaan kaikille 7. luokalle siirtyville oppilaille 22.3.2013
Martinkallion koulun henkilöstöä on tuettu ja konsultoitu mm. oppimateriaalin erityttämiseen, HOJKS:n kirjaamiseen, Wilma-tiedottamiseen sekä arjen toiminnan ohjaamiseen. Konsultti on mukana opetuksen suunnittelussa ja toiminnan kehittämisessä.
Kehittämisen ja suunnittelun palvelualue valmistelee erilaisten opetusmuotojen sijoituspaikat kaupungin kokonaisuus huomioiden. Lautakunta päättää. Jokainen koulu vastaa aina yhdestä opetusmuodosta, ja tämä huomioidaan myös suunnitteluvaiheessa.
Espoossa pyritään palkkaamaan pääosin vakinaista henkilökuntaa, mikäli muodollisesti päteviä virkaan valittavia opettajia ja vakinaistettavia koulutettuja koulunkäyntiavustajia on. Valitettavasti molemmat tehtävät ovat sellaisia, joihin on työvoimapula.
Opetussuunnitelmaan ei kirjata eri opetusmuotoja. Opetussuunnitelman mukaan oppilaille järjestetään erityistä tukea tarpeen mukaan. Erityistä tukea on mahdollista saada erityisluokalla, osittain erityisluokalla sekä mahdollisuuksien mukaan muun opetuksen yhteydessä kuitenkin huomioiden oppilaan etu, oppimisvalmiudet ja opiskelupaikalle asetettavat erityisvaatimukset.
Lievästi kehitysvammaisille oppilaille erityinen tuki järjestetään joko erityisluokalla tai ryhmäintegraationa, jossa 3-5 lievästi kehitysvammaista oppilasta opiskelee soveltuvin osin yhdessä yleisopetuksen luokan kanssa
Kaisa Alaviiri
Erityisopetuksen vastuualuepäällikkö
Suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö
PL 31
02070 Espoon kaupunki
09 81652 017