Luethan talvikunnossapidon usein kysytyt kysymykset ennen kunnossapitopalautteen antamista (1.1.2025 00:00)
Luo tunnukset palautejärjestelmäämme (20.5.2024 12:47)
Tiesitkö, että voit luoda tunnukset palautejärjestelmään? Kirjautuneena pystyt selaamaan lähettämiäsi palautteita ja niihin saamiasi vastauksia. Voit myös halutessasi kommentoida saamaasi vastausta. Tunnukset voi luoda palautejärjestelmän etusivulla klikkaamalla kohdasta ”kirjaudu sisään”. Espoo-info auttaa tarvittaessa tunnusten luomisessa: Chat- ja puhelinneuvonta | Espoon kaupunki Voit edelleen antaa palautetta myös kirjautumatta ja halutessasi myös täysin anonyymisti. Kirjautumattomille käyttäjille lähetetään vastaus palautteeseen sähköpostitse. Sähköpostitse saamaansa vastaukseen ei kuitenkaan pysty kommentoimaan.
Tutustu Espoon saamaan palautteeseen palauteraportin avulla (13.12.2024 10:15)
Palaute: Varhaiskasvatus, opetus ja nuoriso - Perusopetus
Luontipäivä: 6.3.2013
Vanhempien ja Espoon kaupungin virkamiehien tapaaminen koskien asiaa Ryhmäintegraatio-opetus yläkoulussa Espoossa SUKO:ssa pidettiin 16.1.2013. Läsnä olivat seuraavat henkilöt: Kaisa Alaviiri (suko), Mia Loisa-Turunen (suko), Simo Juntunen (Martinkallion koulu), Helena Turhanen (Tähtiniityn koulu), Veli-Jussi Kyllijoki (Tähtiniityn koulu), Martti Hällström (Auroran koulu), Reija Jyrkinen (Toppelundin koulu), Jemina Sirviö (suko), Soile Hänninen (vanhempi), Marjut Rinne (vanhempi), Sanna Hartikainen (vanhempi), Susanna Lehti (vanhempi), Jyrki Torppa (vanhempi).
Itse en ollut tapaamisessa mukana, mutta olen saanut tapaamisesta muistiot, koska poikamme on myös hakemassa ryhmäintegraatio-opetukseen yläkoulun puolelle. Tällä hetkellä hän on Tähtiniityn koululla integroituna luokkaan 6A. Olen huolestuneena seurannut tätä keskustelua kaupungin että vanhempien välillä sekä tietoisena ehkä tulevasta yläkoulusta Martinkallion tämän hetkisestä huonosta tilanteesta.
Kysyisinkin onko asialle tehty mitään ja missä mennään ensi syksynä aloittavien ryhmäintegraatio-opetuksen asioissa sekä koulupaikan ratkaisuissa. Mitään virallista päätöstä ei ole kuulunut. Koska sellainen on tulossa, millä aikataululla? Samoin haluaisin tietää millä perusteella Espoossa valitaan erilaisten opetusmuotojen sijoituspaikat ja ketkä henkilöt ovat vastuussa näistä edellä esitetyistä asioista.
Integraatio-opetus vaatii oikeaa asennetta, taitoa ja ennen kaikkea motivaatiota sen toteuttamiseksi. Ryhmäintegraatio-opetusta järjestävän koulun tulee saada ehdottomasti tarvittavat resurssit ja ammattitaitoinen henkilökunta. Erityisopettajan virka tulee olla vakinainen, jolloin saadaan jatkuvuutta järjestettävään opetusmuotoon. Avustajien työsuhteet tulevat myös olla vakinaisia. Olisiko mahdollista että integraatio-opetusmuoto kirjataan jo opetussuunnitelmaan.
Integroitu opetus auttaa kehitysvammaisen oppilaan sopeutumista ympäröivään yhteiskuntaan ja toimimaan myös osana yhteisöä.
Edellä esitettyihin kysymyksiin toivoisin pikaisia vastauksia.
Terveisin
Päivi Nykopp
paivi.nykkopp@kesko.fi
0500-435161
Käsittely
Päätökset opetuspaikasta lähetetään yhtä aikaa kaikille seitsemännelle luokalle hakeneille. Päätökset postitetaan kaikille 7. luokalle siirtyville oppilaille 22.3.2013
Martinkallion koulun henkilöstöä on tuettu ja konsultoitu mm. oppimateriaalin erityttämiseen, HOJKS:n kirjaamiseen, Wilma-tiedottamiseen sekä arjen toiminnan ohjaamiseen. Konsultti on mukana opetuksen suunnittelussa ja toiminnan kehittämisessä.
Kehittämisen ja suunnittelun palvelualue valmistelee erilaisten opetusmuotojen sijoituspaikat kaupungin kokonaisuus huomioiden. Lautakunta päättää. Jokainen koulu vastaa aina yhdestä opetusmuodosta, ja tämä huomioidaan myös suunnitteluvaiheessa.
Espoossa pyritään palkkaamaan pääosin vakinaista henkilökuntaa, mikäli muodollisesti päteviä virkaan valittavia opettajia ja vakinaistettavia koulutettuja koulunkäyntiavustajia on. Valitettavasti molemmat tehtävät ovat sellaisia, joihin on työvoimapula.
Opetussuunnitelmaan ei kirjata eri opetusmuotoja. Opetussuunnitelman mukaan oppilaille järjestetään erityistä tukea tarpeen mukaan. Erityistä tukea on mahdollista saada erityisluokalla, osittain erityisluokalla sekä mahdollisuuksien mukaan muun opetuksen yhteydessä kuitenkin huomioiden oppilaan etu, oppimisvalmiudet ja opiskelupaikalle asetettavat erityisvaatimukset.
Lievästi kehitysvammaisille oppilaille erityinen tuki järjestetään joko erityisluokalla tai ryhmäintegraationa, jossa 3-5 lievästi kehitysvammaista oppilasta opiskelee soveltuvin osin yhdessä yleisopetuksen luokan kanssa
Kaisa Alaviiri
Erityisopetuksen vastuualuepäällikkö
Suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö
PL 31
02070 Espoon kaupunki
09 81652 017