Skapa användarnamn i vår responstjänst (21.5.2024 14:03)
Visste du att du kan skapa användarnamn i responstjänsten? Som inloggad kan du bläddra i respons som du skickat och se svaren du fått. När du är inloggad kan du också kommentera svaren. Du kan skapa ett användarnamn genom att klicka på "logga in" på responstjänstens framsida. Om du behöver hjälp med att skapa ett användarkonto kan du kontakta Esbo-info: Chatt och telefontjänster | Esbo stad Du kan fortfarande skicka respons även utan att logga in. Du kan även skicka respons helt anonymt. Svar till användare som inte är inloggade skickas via e-post. Du kan dock inte kommentera svar som du får per e-post.
Analys av kundrespons till Esbo stad (1.1.2025 00:00)
Feedback: Gator och trafik - Underhåll
Skapats: 22.12.2022
En saanut tuota kunnossapitokarttaa näkymään, enkä halua opiskella sitä sen enempää. Minulle riittää, että te kerrotte minulle, kun minä kysyn. (siksi te olette töissä siellä)
On erikoista, että kunnossapito ei selviä Espoossa oikein mistään talvesta. Hämevaara alkaa korttelin päästä ja siellä Vantaa on kyennyt hoitamaan samaan luokkaan kuuluvat tiet asiallisesti siten että tiet ovat tarkoitetussa leveydessä. Käsittääkseni sama talvi on ollut sielläkin.
Kunnossapitovastuu on kaupungilla lakisääteisesti ja te ilmeisesti rikotte sitä tietoisesti joka talvi. Mille taholle tästä katujen laiminlyönnistä voin valittaa seuraavaksi, kun asia ei etene mihinkään palautepalvelun kautta?
Haluaisin myös tietää, missä ajassa Espoon kaupungin pitää sääntöjen mukaan kyetä auraamaan kaksisuuntainen kunnossapitoluokka 3 kuuluva tie siten, että se on myös riittävän leveä kaksisuuntaiselle liikenteelle? Huomioikaa, että edellisen lumijakson ja nykyisen suojasään välissä oli lähes kaksi viikkoa stabiili vaihe.
Katujen auraaminen loskasta ja lumesta tarkoittaa sitä, että ensiksi tiet aurataan karkeasti ja sitten tehdään tarvittava uusinta-auraus lumien siirtämiseksi. Tämä tulee tehdä yhdellä kertaa.
Nyt teiltä jää auraus tekemättä, tai se tehdään vain kerran karkeana ja kukaan ei tule hoitamaan työtä loppuun. On paljon helpompi tehdä kerralla yksi katu kunnolla, kuin tehdä se huonosti silloin tällöin. Jos tarvitaan auran lisäksi isompaa kauhaa, niin kyllähän teiltä sellainen löytyy. Kunnossapidon varikko on ironisesti aivan lähellä Lintuvaaraa, mutta sieltä ei koskaan tulla tekemään töitä loppuun.
Tämä pitäisi nyt teroittaa sinne ratin taakse, mutta kun tieto katkeaa jo tähän samaan palutelimboon.
Lopuksi: Lukekaa tämä palaute huolellisesti ja vastatkaa sitten kaikkiin esittämiini kysymyksiini myös perustellusti ja huolellisesti. Huomioikaa, että kysymyksiä on useita.
Tätä palautetta koskevat tiet ovat mainittu aikaisemmassa palautteessani.
Behandling
Kiitos viestistä.
Luin edellisen kysymyksesi ja siihen saamasi vastauksen. Olen samaa mieltä, et saanut vastausta kysymykseesi.
Yritän nyt korjata tilannetta.
Ensin vastaus aikataulusta – työnjohtaja kertoi tänä aamuna määränneensä koneet Pohjoiseen Lintuvaaraan. Tämä tarkoittaa, että tänään saadaan pääosa alueesi kaduista auki, mutta esimerkiksi Perkkaalla ongelmat tulevat jatkumaan.
Viimeiset kaksi viikkoa on mennyt katujen aukaisuun. Katujen leventämiseen ei ole ollut vielä aikaa. Lunta tuli silloin niin paljon, että jalkakäytävät on ollut pakko ottaa lumen väliaikaiseksi varastopaikaksi. Keleistä riippuu, miten pitkä tällainen väliaikainen varastointi on. Kokemuksen perusteella se on yleensä useita viikkoja.
Kyse ei ole selityksistä vaan ihan kylmästä faktasta. Aura puhdistaa tietyn määrän kilometrejä työvuoron aikana – ei yhtään enempää, vaikka toki me niin toivoisimmekin.
Raaka fakta on myös se, että me elämme keliolosuhteiden mukaan. Kalustoa ei tulla koskaan mitoittamaan huippuhankalien tilanteiden mukaan, sillä sitä laskua kukaan ei suostuisi maksamaan.
Kerrot Talvilinnuntiestä ja Tilhiparventiestä – joku tie jää aina viimeiseksi. Ne avataan, kun sinne asti päästään. Leppävaaran alueella on nyt 21 talvitaisteluyksikköä. Ne aukaisevat loskaisia katuja. Jotta saisimme tiet kuntoon, he ovat nyt tehneet viikon noin 13 tuntia aurausta vuorokaudessa.
Tarkkaa aikaa jonkun tietyn kadun aukaisuun ei ole mahdollisuutta tietää, koska tilanteet muuttuvat koko ajan.
Työnjohtaja on tietoinen kaikista huonossa kunnossa olevista kaduista. Vaikka tarkkaa aikaa ei ole mahdollista sanoa uskoisin, että Espoon kadut saadaan auki ennen pakkasia.
Palautteen määrä ei varsinaisesti nopeuta aurausta. Tämä on helppo ymmärtää, kun tietää, että palautetta tulee sadoilta kaduilta ja tuhansilta ihmisiltä. Katuja aukaistaan katu kerrallaan.
Olen kanssasi aivan samaa mieltä – kaksi viikkoa on selkeästi liian pitkä aika mille tahansa kadulle.
Tämän kuulemme joka vuosi – Miksi Espoon katuja ei saada aurattua, kun Vantaalla ja Helsingissä osataan.
Vastaavasti vantaalaiset ja helsinkiläiset kertovat, että miksi Vantaalla ja Helsingissä on niin kurjaa, kun esimerkiksi Espoossa kaikki on niin hyvin.
Tämä ristiriita tulee siitä, että jokin alue saadaan kuntoon ensimmäiseksi ja jokin muu viimeiseksi. Kun näiden alueiden asukkaat vertailevat kokemuksiaan tai piipahtavat naapurikaupungin puolella, juttu on valmis.
Sekä Vantaa että Helsinki saavat lumipalautetta asukasmäärään verrattuna jopa enemmän kuin Espoo.
Ongelmat talvikunnossapidossa keskittyvät tiettyihin poikkeustilanteisiin.
JATKUVA JA PITKÄKESTOINEN LUMISADE
o silloin kaikki asuntokadut jäävät koskemattomiksi, koska pääväylät on pakko pitää auki. Pahimmassa tapauksessa pääväyliltä ei päästä sivukaduille viikkoon.
o lumisateen loppumisen jälkeen voi mennä päiviä ennen kuin kaikki asuntokadut on aukaistu kertaalleen
o tällaisen jälkeen lumen kunnolliseen siivoamiseen menee jopa viikkoja
LUMISEN KAUDEN JÄLKEEN TULEE SUOJASÄÄ
o koko Espoon kaikki asuntokadut romahtavat yhtä aikaa paksuksi loskaksi
o loska on painavaa ja sen poistaminen on hidasta
o tämä on kaikkein tukalin tilanne. Yleensä se tulee vasta keväällä. Nyt se tuli jo ennen joulua – tällaista tilannetta en muista, vaikka olen Espoon lumia seurannut yli 30 vuotta
Noiden 30 vuoden aikana tämä on neljäs oikeasti hankala vuosi. Muut 26 vuotta on mennyt varsin mallikkaasti
Kunnossapitovastuu kaupungilla on. Laki määrää, että pääkadut ja suurimmat kokoojakadut on oltava aina kunnossa. Asuntokaduilla vastaavaa tiukkaa aikamäärettä ei ole.
Palaute ei nopeuta sellaisia kunnossapitotöitä, jotka tehdään tietyssä järjestyksessä. Ne tehdään tietyssä järjestyksessä, vaikka palautetta tulisi.
Palaute merkitsee paljon kaikissa muissa asioissa.
Haluat tietää, milloin tien pitää olla lain mukaan kahteen suuntaan ajettava. Tähän ei ole laissa selkeää sääntöä. Kadulla pitää päästä kulkemaan tietyn viiveen jälkeen, mutta kaksisuuntaiseksi se levennetään, kun ehditään ja tähän saattaa pahimmillaan kulua viikkoja. Asumme lumisessa maassa ja tämä edellyttää meiltä kaikilta selviämistä myös hankalan lumisissa tilanteissa.
Sanot: ”Katujen auraaminen loskasta ja lumesta tarkoittaa sitä, että ensiksi tiet aurataan karkeasti ja sitten tehdään tarvittava uusinta-auraus lumien siirtämiseksi. Tämä tulee tehdä yhdellä kertaa.”
- Tämä voidaan tehdä tilanteen salliessa yhdellä kertaa, mutta esimerkiksi tällä hetkellä on niin tukala tilanne, että yhdellä kertaa sitä ei tehdä.
- Syy: ensin on saatava kauhottua kaikki asuntokadut niin, että sinne ei jäädä kiinni sohjoon.
- Sen jälkeen päästään viimeistelemään työtä
Rauhallista joulun aikaa!
Ystävällisin terveisin
Jaana
Kaupunkiympäristön asiakaspalvelu
Puhelin ma-pe klo 10.00-15.30
09 816 25100 (puhelimessa ruuhka klo 10-11)
www.espoo.fi (palautejärjestelmä 24/7)
Haluamme kehittää palveluamme ja arvostamme, jos
ehdit arvioida lyhyessä kyselyssä palvelumme laatua:
https://my.roidu.com/a/qRJrWxtdteBNbVZZ